top of page
  • Writer's pictureNoa Firstater

גואטמלה

Updated: Dec 19, 2022


גואטמלה, מדהימה מהממת! אנשים חמים ואדיבים, המון אומנות, ותרבות שרובה קשורה לשבט המאיה


לי היו רק שבועיים בגואטמלה, ובחרתי להעביר אותם לא בלחץ רק באנטיגואה ובסן פדרו.

מעבר לזה קיבלתי המלצות על עוד יעדים בגואטמלה שאני מצרפת גם


טיפים כללים

- התמקחויות: אפשר ורצוי בכל מקום, יורדים הרבה פעמים גם לחצי מחיר ופחות מההתחלתי שאומרים. הם רגילים ומנוסיםבזה אז להרגיש בנוח

- החזרות אוכל במסעדות ובכללי תודעת שירות לא גבוהה בגואטמלה, תנסו לברר כמה שאפשר לפני שמזמינים מה בדיוקיש במנה, לרוב לא הכל כתוב בתפריט. אנחנו התעקשנו ולפעמים החליפו לנו או לא חייבו, אבל בגדול אם הכינו מנהבשבילכם ואין איזה טעות קריטית שעשו כנראה שיבקשו מכם לשלם

- אובר - יש קטע מעצבן של גואטמלים מסוימים לנסות לעשות עליכם עוד כסף ולכתוב לכם שהם מקבלים מזומן, או שבגללכל מיני סיבות תצטרכו להוסיף עוד כסף במזומן, לא להסכים! אפשר גם להתלונן לאובר. עוד קטע שעושים זה לאשר אתהנסיעה שלכם ולא להגיע כי הם מקבלים קצת כסף על הביטול, שתדעו שאתם יכולים לבטל ואז באפליקציה לרשום שהנהגלא התקדם לכיוונכם או כל מיני אופציות ותקבלו ישר את הכסף חזרה. אגב אם אתח אנשים של וולט אז יש uber eat, אותוקונספט

- אתם תעשו שאטלים של כנראה הרבה שעות, איכות המושבים כל כך חשובה!! תבקשו תמונה לפני, תראו שיש חגורות, להיות צפופים במשך 8 שעות בלי אפשרות לישון או לשבת בנוח ושכל שיבוש בכביש (יש הרבה כאלה) מעיף כל אחד מכםעל הברזלים של הכיסאות של השני, לא הכי כיף (אבל אפשרי ובסוף הכל חוויה אם יקרה)



אנטיגואה

עיר מהממת וציורית עם כבישים עשויים אבנים אבנים, לכן הנסיעה וההליכה בה קצת מציקה

מלאה בשווקים ורחובות יפהיפיים, מסעדות כיפיות ומקושטת ברקע של הרי געש

אני ממש נהנתי מהאווירה הקסומה הרחובות והאנשים המקומיים שפגשתי

האטרקציה המרכזית בה זה כמובן יציאה לטיול של ההר געש אקטננגו! חוויה שאסור לפספס בעייני

יש שם בית חבד גדול שאפשר גם לישון בו, מארגנים גם הסעות להרבה מקומות ומוציאים גם טיולים

משיכת כסף: יש מקום אחד שמצאתי עם מכונה למשיכת כסף שלא לוקח עמלה - BAC הסניף שקרוב לפלאזה המרכזיתאבל לא חלק ממנה, מול taco bell

- באותה פלאזה מרכזית, בצלע המערבית בול באמצע יש כניסה שקצת קשה לשים לב אליה לשוק מקורה וכיפי


אוכל

וואנס וואנס- מסעדה טבעונית מפנקת! אוכל בריא וטעים, כל מה שהזמנו היה הצלחה ממש, ומקום יפהיפה ומיוחד לשבת בכללי Samara- עוד מסעדה טבעונית מוצלחת ממש! יש גם בסן מרקוס la bruja- טבעוני שלא יצא לי לנסות קפה קפה- אוכל מגוון חמוד - בתי קפה חמודים לאללה - union cafe, el local - מבשלת בירה עם הופעות ומקום כיפי בכללי antigua brewing company - טיפ שווה וסודי: יש שם תא טלפון כמובלונדון. תכנסו אליו, יש בו מעבר סודי לבר קוקטיילים שווה עם קוקטיילים מטורפים!! האנשים שם חמים ויש אווירה, ממליצה בחום - איטלקי - sobremesa -מבשלת בירה עם הופעות לקראת השקיעה cerveceria 13 , אפשר לראות משם התפרצויות של הרי געש -Antojitos Salvadoreños- מסעדה סופר חמודה שמכינים בה פופוסה! (Pupusa) מאכל מסורתי טעייים עם רטביםוכרוב, והמסעדה הזו הכי טובה לאכול את זה! גם ממש נעים לשבת, הגעתי לזה דרך מקומית מתוקה שלקחה אותי לאכולשם וזה היה מדהים! בכללי זה מאכל שהם מתפנקים בו כל יום ראשון, אבל פתוח כל השבוע



שינה

בשני ההוסטלים- maya papaya, selina יש הרבה ישראלים ואחלה לנחיתה רכה. מה שכן זה יותר יקר מהאחרים ובמחירשל דורמס במקומות אחרים אולי תוכלו לקחת חדר פרטי. אישית בעיני המאיה פפאיה מהמם! גם מעוצב יפה וכיפי וגםמרגיש נקי וחדש לעומת הסלינה שהחדרים מבפנים היו קצת טינופת, מתקלפים ולא מתוחזקים (הבחוץ מהמם).

-המלצה חמה של אחותי - purpose hostel - ההוסטל הכי הכי חמוד שהייתי בו. גם נקי, גג מגניב עם נוף 360 ומקומותלשבת, חדרים באחלה מחיר. כן מינימליסטי אבל יש בו הכל וצוות שמדברים אנגלית(!) סופר חמודים ועוזרים וממליצים וגםיש להם מדיניות להקל על בנות במחזור - אז יש פדים טמפונים וכו׳ חופשי, תה מיוחד שמקל על כאבי מחזור ובקבוק חם, לצערי הייתי צריכה להעזר ובאמת הקל.

- הוסטלים שראיתי/שמעתי שטובים אבל לא ישנתי בהם : somos, gitana hostel.



דברים לעשות:

-הר הגעש האקטננגו- יומיים לא פשוטים אבל לראות הר געש מתפרץ שווה הכל. ביום הראשון 6 שעות של עלייה נטו(עולים 2000 מטר) מגיעים למחנה שרואים ממנו התפרצויות בלילה ובבוקר עושים שעה וחצי להגיע ממש לפסגה שלהאקטננגו (כמעט 4000 מטר) אישית, העלייה הייתה לי קשה מאוד, בעיקר עם הרוחות החזקות שהיו שהקשו עליי לנשום, אבל גם שווה! לא סוף העולם אם לא תעשו, אבל ממש מגניב רואים את הזריחה מעל העננים וזהשוו יפהיפה. סופר ממליצהלעשות דרך הCA - גם יש להם סיפור מהמם והם חמודים לאללה וגם דואגים במחיר של הכרטיס לכל מה שתרצו כוללשכבות חמות והרבה הרבה אוכל, בכללי הכל אצלם היה מעולה.


- השוק - שוק ענק וכיפי, מחולק ל3 חלקים עיקריים. החלק השמאלי (או: לכו ישר עד הסוף ושמאלה) שוק אמנים - חריטותאישיות על תכשיטים(תשאלו איפה רפאל) ומלא דברים של מזכרות ואומנות מאוד יפים. כל החלק האמצעי שוק כמו שאפשרלדמיין על כל דוכניו וצבעיו. החלק הימני (או: תלכו ישר ממש עד הסוף, ואז ימינה ממש עד הסוף) זה שוק יד שניה. מצאנושם מציאות הזיה! ממש שווה להגיע ולפשפש קצת בדברים, מצאתי בגדים יפים ממש במחיר מצחיק. אבל צריך לבוא עםסבלנות וחדות לחפש כי כמובן שגם יש הרבה סתם.


לא יצא לי לעשות, אבל הממליצו לי והייתי עושה אם היה לי יותר זמן את כללל ההמלצות הבאות שנכתבו ע״י אחותי:


- הוביטננגו - 20 דק׳ מאנטיגואה, לקחת אובר אמור לעלות 35 קצאל. להגיע מוקדם(!) בבוקר כי בצהריים המוקדמים כברנכנסים עננים ואין ראות וקצת באסה. כזה חמוד וציורי ונראה כמו ההוביט, כל מיני משחקים שכלולים בכרטיס כניסה (חץוקשת, אומגת נדנדה כזאת מגניבה וכו׳). דוכנים ומקומות חמודים לאכול ובעיקר המון פינות/עמדות יפות להצטלם עם הנוף.


- טיול טרקטורונים דרך simoon - אני לקחתי את הסיור כפרים ואהבתי, ממש חמוד! בכללי כיף לסוע על הטרקטורון, וחוץמזה היינו בתצפית צלב (משקיפה על אנטיגואה), בטעימות יין דבש ושוקולד, ראינו כפרים מקומיים ובסוף הגענו לאכולבמקום יפהיפה שהם גם מפעל של אגוזי לוז ועשו לנו גם סיור במקום.


אגם אטיטלן

בכללי מקום קסום וחמוד! הרגשתי שם הכי ז בטוחה שיש. מתניידים בסביבת האגם בין העיירות בסירות קטנות, עולה כלוםויחסית מהיר (תלוי מאיפה לאיפה כמובן)

סן פדרו - מעוז הישראלים, יש לזה יתרונות וחסרונות - הבעלי מקומות ישראלים ינסו להוריד אתכם ממקומות לאישראלים/מסיבות לא ישראליות - לא להאמין כי יש גם הרבה טוב מסביב שחבל לפספס. מה שכן, האוכל הכי טעים בעיניהיה במקומות הישראלים (sababa, מוזלי נסיכות, פלאפל וכו׳) הבית חב״ד מתוקים אמיתיים ויש גם אוכל טעים וגם ארוחותשישי מושקעות וכיפיות

דברים לעשות בסן פדרו

- טיול זריחה להאף האינדיאני - לא לפספס!! הלכנו דרך סוכנות שנמצאת ברחוב הראשי (בצד שקרוב לים) לא רחוקמהmr.mullet - לא תפספסו הכניסה זה 3 קשתות. המבנה בצבע ירוק אם אני לא טועה. היה לנו מדריך מדהים(!!!) תבקשואותו - אשוואן. יש לי את המספר אם מישהו צריך. מספר מלא על בני המאיה, בתור אחד.

- סדנאות - עשיתי תכשיטים, וציור אצל שרה וניקולאס וסופר נהנתי בשניהם מומלץ בחום! מזכרות מטורפות.

- מזכרות - יש מקום שעושה מצתים כזה עם חרוזים, יותר יקר אבל ממש יפה! ולא ראיתי בשום מקום אחר. יש גם כמהמקומות שעושים כיסוי של מצית מתפירה גם יפה, ובמקום של הציורים גם חורטים על מחזיקי מפתחות.

- הוסטל - casa elena, הכי פשוט אבל מומלץ בחום!! 60 קצאל ללילה לאדם לחדר פרטי, ממש יושב על האגם עם נוףמהמם, מקומות לשבת. והבעלים של המקום זה משפחה מקומית חמודים. גם בזולה, לא ישנתי שם אבל כן אכלתי (טעים!) וקצת התפננו בבריכה שם בשמש. שמעתי שגם שם מחירים טובים לחדרים.

- המסאג׳ של תמי - יש המלצות בכל מקום, אז גם ממני - פשוט אלופה

- בר sublime - לא ישראלי, מלא תיירים מגיעים, אחלה מסיבות!! ממש נהנתי שם וגם אחלה אוכל וקוקטיילים

סן מרקוס - לכאן מגיעים רוב התיירים הלא ישראלים, מקום קסום! יותר קטן מסן פדרו אבל עדיין עם מקומות לאכול ולקנות, ויש בו מקומות יפהיפיים של יוגה מדיטציה וכו׳ (וגם מסיבות טכנו מחתרתיות טובות!!!) היינו ב2 מקומות - eagle nest וyoga forest. אני התאהבתי, יש מלא שיעורים, אנחנו באנו ליום שלם סוג של פסטיבל (רק קטנצ’יק) ושילמנו 100 קצאלעל כל השיעורים שהיו שם במהלך היום שנכנסו חופשי. עשיתי שם את השיעור יוגה הכי טוב שהיה לי, ובכללי אווירה קסומהומרגיעה.

סן חואן - קרובה לסן פדרו, מלא מלא ציורים בכל מקום ברחוב וכו, כיף וחמוד להסתובב.

יש עוד מקומות מסביב לאגם שלצערי לא הספקתי להגיע לצערי.


אל פרדון

סוג של כפר בצד הפסיפי, אווירת נופש וצ׳יל, החול של האוקיינוס שם שחור! אישית נגנבתי מזה וגם יש שם צדפים בצורותמגניבות (צריך לחפש ולהיות בן אדם שאוהב צדפים) יש הוסטלים במחיר סבבה ושממש כיף להיות בהם.

בין מלון swell לפסיפיקו יש כמו ״כיכר״ (לא נראה כמו כיכר אבל ככה הם קוראים לזה) כמו מרכז של מקומיים צעירים, ישמכולת קטנה, בר, גלידות סורבה (טעימות ממש!) לכו לשם ותתחברו עם המקומיים והם יזמינו אתכם למסיבות שיש שם (כלערב) יעזרו לכם להתארגן על מה שצריך(ממקום חברי אז תהיו חמודים) אותנו גם הזמינו להצטרף אליהם לוויקבורד בנהרשתכלס הם עשו כמה חברים מקומיים והביאו בירות ומוזיקה והצטרפנו, 75 קצאל לאחד והיה ממש מגניב!

חוץ מזה אפשר לעשות שם שיעורי גלישה/לגלוש, סיורי צבים, קיאקים בנחל (תכלס שווה וויקבורד לדעתי פשוט)


אז לינה, בכללי תזמינו לפני אם זה סופ״ש כי מתמלא:

- מלון swell, מפנק ויפהיפה, תכתבו בגוגל התמונות יאמרו הכל. כן יקר יחסית לאחרים (יחסית לארץ זול כמובן) גם אם לאישנים שם שווה להגיע לאכול ולהתפנן בבריכה המושלמת. מציעים סיורי צבים ושיעורי גלישה וכו׳. יש גם דורמס! הם לאיציעו לכם אבל שתדעו שיש.

- הוסטל פסיפיקו, מקום שכרגע מנהל בו את העניינים בחור ישראלי, זה לא בבוקינג פשוט להגיע ולדבר איתו. אחלה מקוםלאכול (מנות גדולות) בריכה חמודה ויפה, חדרים תכלס עם הרבה פוטנציאל אבל לא נראה שמתוחזקים מאז שנבנו אזמתקלף ולא הכי נקי אבל גם לא נורא.

- הוסטל mellow, לא ישנו שם אבל כן אכלנו והעברנו יום בבריכה והיה ממש כיף! מתוחזק ונקי, מוזיקה כיפית ואווירהטובה.


הטיפ הכי הכי חשוב לאל פרדון: משהו נגד יתושים. אל תחכו שתעקצו כי זה יקרה תור רגע, ופתאום אחרי שתעזבו את אלפרדון יתחיל לגרד לכם כל הגוף מעקיצות שלא ידעתם שקיימות ובאזורים בגוף שלא ידעתם שמעניינים יתושות. תמרחו בליסוף!!! לא להתקמצן!!!


סמוק שמפיי

מקום יפהיפה ומושלם! אנשים מנסים ״לתפור״ אותו בנסיעת לילה ואז ישר ליום בסמוק, לדעתי ממש טעות. עשינו 2 לילותבעיירה לנקין - הגענו בנסיעת לילה להוסטל el retiro - הוסטל פשוט, ממש אהבנו, עם טבע מהמם, יושב על נחל וישגומחה כזאת שהם יצרו בנחל שעושה כמו בריכה קטנה ״לתוך״ שטח ההוסטל שבה המים רגועים. יש מקום לקפוץ עם חבללמים, על גדות הנחל יש את הבר/מסעדה של ההוסטל, כדורעף, ביליארד ופינג פונג (והרבה דשא ומקומות לשבת). האנשיםשם חמודים וממש עוזרים! מציעים גם אומגות ואבובים בנחל אבל לא ניסינו.

ביום הראשון התאוששנו מהנסיעה בהוסטל שהיה ממש כיפי, וקפצנו לאכול במלון מהמם - zephyr - שבילינו בבריכה שלוכמה שעות. בגדול זאת בריכת אינפיניטי לנוף משוגע, גם לכיוןן השקיעה וגם לכיוון הזריחה, אחלה אוכל, ג׳קוזי שגם פונהלנוף, בר בתוך הבריכה ובקיצור כיף לאללה.


את היום השני כמובן העברנו בסמוק שמפיי עצמו. תכלס לקחנו את הסיור דרך ההוסטל והבחור קצת היה לחוץ, שווה לבררעם מישהו שכן ממליץ על המדריך שלו. הסיור מחולק ל2 חלקים: חלק ראשון סיור עם נרות במערה (אחד המגניבים שיצאלי) ממש צריך לשחות בפנים בחלקים מסוימים, חוויה מגניבה. אחכ הולכים למפלים ולמקומות לקפוץ מהם בגבהים שונים(נראה לי 6, 12 ו18 מטר ועוד נדנדה) ואז עושים אבובים. חכו להפתעה מצחיקה תוך כדי האבובים וזרמו.

החלק השני הוא הבריכות היפות שכולם רואים בתמונות. לחלק הזה הם שומרים שעתיים, ויש אפשרות להיות שעתייםבבריכות או לעשות שעה של עלייה וירידה לתצפית על הבריכות קודם. בתור מי שעשתה את העלייה לתצפית, המלצה חמה- אל תעשו, חבל על הזמן בבריכות שהן מטורפות ויפהיפיות ולא נמאס מהן. התצפית קצת מאכזבת, בקושי רואים ממנה את הבריכות.


257 views0 comments

Recent Posts

See All

פרו

bottom of page